ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ:ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

                   «Το Χαμόγελο του Παιδιού», αναγνωρίζοντας τον καθοριστικό ρόλο της σχολικής κοινότητας στην Πρόληψη, έχει τη δυνατότητα να πραγματοποιεί δράσεις από εξειδικευμένη ομάδα Ψυχολόγων του Οργανισμού, στο πλαίσιο Συμφώνου Συνεργασίας με το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων από το 2009 και σε συνεργασία με τους Συντονιστές/στριες εκπαιδευτικού έργου, τους Υπεύθυνους Αγωγής Υγείας, τις Περιφέρειες και τους Δήμους και ευρύτερα με την κοινότητα και τις δομές υποστήριξης των σχολείων, που βρίσκονται υπό την αιγίδα του Υπουργείου. Οι δράσεις απευθύνονται στους/στις μαθητές/τριες, στους/στις εκπαιδευτικούς, στους γονείς και κηδεμόνες τόσο με τη φυσική παρουσία των επιστημόνων, όσο και διαδικτυακά με τη μορφή σύγχρονης εκπαίδευσης.

Το σχολείο μας και η διευθύντρια κ. Μυλωνά Σοφία, ανταποκρινόμενο στις σύγχρονες απαιτήσεις και τις αυξημένες ανάγκες που προκύπτουν από τη σχολική ζωή, διοργάνωσε μια ανάλογη δράση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο αμφιθέατρο του 4ου Δ. Σχ. την Τετάρτη το απόγευμα στις 8 Νοεμβρίου από την Ψυχολόγο του «Χαμόγελου του Παιδιού» κ. Ανθή Παΐλα στα πλαίσια της Ενδοσχολικής Επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών. Το σεμινάριο είχε τον τίτλο «Διαχείριση Κρίσεων στη Σχολική Κοινότητα: Προετοιμάζοντας το Σχολείο για να Ανταπεξέλθει σε Καταστάσεις Κρίσης» και συνδιοργανώθηκε από τα 2ο, 7ο, 30ο και 37ο Δημ. Σχολεία.

Η καθημερινότητα που βιώνει ο εκπαιδευτικός στο σχολείο είναι συχνά ιδιαίτερα απαιτητική, καθώς καλείται διαρκώς να ανταποκριθεί στις πολλαπλές και πολύ-επίπεδες ανάγκες των παιδιών και να διαχειριστεί κρίσιμα ζητήματα, από ενδοσχολικές συγκρούσεις, μέχρι αλλαγές και αναταραχές που συμβαίνουν σε ευρύτερο κοινωνικό επίπεδο και επηρεάζουν σημαντικά τη σχολική κοινότητα, όπως η τρέχουσα πανδημία.
Πώς μπορούν οι εκπαιδευτικοί να υποστηρίξουν τα παιδιά μέσα σε αυτές τις δύσκολες και απαιτητικές συνθήκες; Πώς μπορούν να υποστηριχθούν οι ίδιοι; Το σεμινάριο αυτό συζητά τον τρόπο με τον οποίο οι εκπαιδευτικοί μπορούν να διαχειριστούν καταστάσεις κρίσεων στη σχολική κοινότητα και πώς να προετοιμάσουν το σχολείο για να ανταπεξέλθει σε τέτοιου είδους προκλήσεις. Δίνοντας απλές κατευθύνσεις για την υποστήριξη της σχολικής κοινότητας, εστιάζει στο βασικό πυλώνα για το χτίσιμο ενός ανθεκτικού σχολείου: την υποστήριξη και ενδυνάμωση του ίδιου του εκπαιδευτικού.

Η ομιλήτρια κ. Παΐλα, αφού μας παρουσίασε μια μελέτη περίπτωσης ενός μαθητή με αυξημένες καταστάσεις κρίσεων μέσα στο σχολικό του περιβάλλον, εστίασε στον ορισμό της κρίσης και στα αίτια και τους παράγοντες που μπορούν να οδηγήσουν σε τέτοιες καταστάσεις. Είναι σημαντικό, τόνισε, πριν από κάθε παρέμβαση, να υπάρχει ένα πλάνο διαχείρισης, που θα μας βοηθήσει να κάνουμε τα σωστά βήματα: Ποιες δυσκολίες έχουμε να αντιμετωπίσουμε, ποιες είναι οι ανάγκες στο σχολείο, ποιες είναι οι δυνάμεις μας, ποια παιδιά είναι πιο ευάλωτα κι από πού μπορούμε να ζητήσουμε βοήθεια.

Το σχολείο οφείλει να παρατηρεί και να καταγράφει ασυνήθιστες αλλαγές στις συμπεριφορές και τα συναισθήματα των παιδιών. Με υπομονή, φροντίδα, ενσυναίσθηση, καλλιέργεια εμπιστοσύνης και ως καλοί ακροατές, ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν, χωρίς να παθολογικοποιούμε και στιγματίζουμε τις αντιδράσεις τους. Είναι σημαντικό να διατηρούμε σταθερή τη ρουτίνα και την κανονικότητα στη ζωή του παιδιού.

Πώς μπορεί λοιπόν ένα σχολείο να προετοιμαστεί κατάλληλα απέναντι σε μια ενδεχόμενη κρίση; Σύσταση ομάδας και πλάνου διαχείρισης κρίσεων, υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης με στόχο την εκμάθηση δεξιοτήτων για την προστασία των μαθητών από τυχόν κινδύνους, υλοποίηση προγραμμάτων πρόληψης που προάγουν την ψυχική υγεία και ανθεκτικότητα των μελών της σχολικής κοινότητας.

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης, η ομιλήτρια ενέπλεκε τους εκπαιδευτικούς σε διάλογο, σε παρουσίαση προσωπικών τους εμπειριών και τοποθέτηση απόψεων. Όλοι καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όσο πιο καλά ανταποκριθεί το σχολείο στην κρίση, τόσο περισσότερο θα διασφαλιστεί η ψυχική και σωματική ασφάλεια των παιδιών.

Να σημειωθεί τέλος ότι υπάρχει η αναγνωρισμένη ως «Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056» που λειτουργεί από «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και είναι στη διάθεση κάθε παιδιού και ενήλικα για την παροχή υποστήριξης σε θέματα που τους απασχολούν

 

 

.