ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ: ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΙΣΤΙΚΟΥ ΦΑΣΜΑΤΟΣ. ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΤΑΞΗ

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία την Πέμπτη 14 Μαρτίου και ώρα 18:00μμ. η 4η ενδοσχολική επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην αίθουσα εκδηλώσεων του 7ου και 30ου Δ.Σ. Λάρισας με συμπραττόμενα σχολεία τα 2ο, 4ο, 7ο, 30ο και 37ο.

Το θέμα της επιμόρφωσης “Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ): Τεχνικές διαχείρισης στη γενική τάξη“, εισηγήθηκε και ανέπτυξε η κ. Κατερίνα Βαγενά, Ειδική Παιδαγωγός ΠΕ71 και δασκάλα του Τμήματος Ένταξης του 7ου Δ. Σχ. Λάρισας.

Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού είναι μια μακροχρόνια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που εκδηλώνεται στην παιδική ηλικία και χαρακτηρίζεται κυρίως από έλλειψη κοινωνικής συναναστροφής και επαναλαμβανόμενες αισθησιοκινητικές συμπεριφορές. Προσβάλει περισσότερο τα αγόρια (αναλογία 4:1 σε σχέση με τα κορίτσια). Ο όρος “Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος” αναφέρεται σε ένα ευρύ σύνολο από συμπτώματα, τα οποία ποικίλουν από ελαφριά σε πιο σοβαρά.

Η κ. Βαγενά παρουσίασε πρώτα τα βασικά χαρακτηριστικά της ΔΑΦ, σύμφωνα με το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (DSM-5) της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρείας:

  • Ελλείμματα στις κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες
  • Περιορισμένα και επαναληπτικά πρότυπα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων, δραστηριοτήτων
  • Ελλείμματα γνωστικού επιπέδου
  • Δυσκολία στην αναγνώριση των συναισθημάτων εαυτού και άλλων
  • Δυσκολία στην κατανόηση των δεξιοτήτων παιχνιδιού

Η εισηγήτρια ανέπτυξε, μέσα από μελέτες περίπτωσης (case studies), τον τρόπο που τα παραπάνω συμπτώματα επηρεάζουν αρνητικά την καθημερινότητα ενός παιδιού στο φάσμα του αυτισμού τόσο στο οικογενειακό και το σχολικό περιβάλλον όσο και των ανθρώπων γύρω του. Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, η έγκαιρη διάγνωση, πρόληψη και εντατική πρώιμη παρέμβαση από τους κατάλληλους ειδικούς βελτιώνει σημαντικά την πρόγνωση της ΔΑΦ, βελτιστοποιώντας το δυναμικό του κάθε παιδιού και προωθώντας την ένταξή του στο κοινωνικό περιβάλλον. Στη συνέχεια η κ. Βαγενά αναφέρθηκε στη σπουδαιότητα του σχολικού περιβάλλοντος όσον αφορά στην αποδοχή και την αντιμετώπιση ενδεχόμενων κρίσεων και πρότεινε τρόπους ένταξης και τεχνικές διαχείρισης στη μαθησιακή διαδικασία τόσο γνωστικά όσο και συμπεριφοριστικά των παιδιών στο φάσμα του αυτισμού. Σημαντικός, τόνισε, είναι ο ρόλος του δασκάλου της τάξης, ώστε να εξασφαλίσει το δικαίωμα στα μαθησιακά δρώμενα όλων ανεξαρτήτως των παιδιών της τάξης του, ανάλογα πάντα με τις ανάγκες τους, δημιουργώντας παράλληλα ένα ήρεμο περιβάλλον εργασίας.

Οι εκπαιδευτικοί που παρακολούθησαν την επιμόρφωση εξέφρασαν τις απορίες τους, αναφέρθηκαν σε δικά τους περιστατικά και αντάλλαξαν απόψεις και προβληματισμούς σχετικούς με τρόπους αντιμετώπισης των παιδιών με ΔΑΦ.